Loop natuurlijk, loop op blote voeten

Barefoot ofwel blootsvoets lopen is een veelbesproken onderwerp. De mens is van nature ontworpen met een prachtig en functioneel lichaam. We waren jagers en verzamelaars en dat deden we allemaal blootsvoets. De natuurlijke manier van lopen, beschermde het lichaam tegen overbelasting en blessures. In plaats van te landen op de hiel, landde deze jagers tijdens het hardlopen op de hele platte zool. Ook hadden de tenen een belangrijke functie bij de afzet van de voet om tot een volgende stap te komen. Het lichaam beweegt naar voren en de zwaartekracht zorgt ervoor dat de benen volgen. Bovendien zal je merken dat je beter om je heen kunt kijken – net als bij wandelen.

Een ander voordeel van barefoot actief toepassen is dat je echt rechtdoor kunt lopen, omdat je voeten direct contact met de grond hebben. Dit is niet mogelijk wanneer je hardloopt in gewone hardloopschoenen. Dan is het de vorm van de hak en het voetbed van je schoenen die bepalen hoe je hardloopt en niet je voeten – net zoals wandelen op stelten. Op de afstand van de marathon bespaart dit je alleen al 500 tot 1000 meter!

Deze natuurlijke manier van hardlopen op minimalistisch schoeisel zoals Leguano schoenen vraagt in het begin wel training, oefening en gewenning. Loop vooral niet te hard van stapel en luister goed naar je lichaam. De spieren, pezen, banden en gewrichten zijn als je begint nog niet op lengte en/of sterkte en hebben echt tijd nodig om sterk en krachtig te worden.

Wandelen is een afgeleide van hardlopen. De techniek verschilt enigszins omdat je rechter op loopt dan bij hardlopen. Populair is trailrunning, hardlopen over smalle natuurlijke paadjes door het bos. Meer informatie over het lopen op blote voeten of minimalistisch schoeisel waar Leguano toe behoort, is op diverse internetsites te vinden. Hieronder heb ik een aantal goed aangeschreven trainers/coaches/specialisten staan, met websites waarop je meer informatie kunt lezen en bij wie je een afspraak kunt maken om eventuele problemen met de voeten of het lopen te bespreken.

Robin Captijn van de Voetspecialist bedrijft persoonlijke coaching in het leren aanzetten van verbindingen die door het dragen van schoenen uitgezet zijn. Op de webpagina van Voetentraining staan een aantal zeer nuttige oefeningen om de voeten krachtiger te maken.
Fysiotherapeut Margriet Wijma en podoloog Marc van Maanen hebben zich gespecialiseerd in de voeten en zijn voorstander zijn van het trainen van de (voet)spieren.

Ruth Langemeijer van feetback-amsterdam organiseert Trainingen en Clinics voor barefoot hardlopen. Ruth heeft ook het boek van Katy Bowman vertaald in het Nederlands. Dit boek is een ‘must’ voor de barefootloper!.

Linde Logtenberg schrijft in haar Blog en op de website over natuurlijk en gezond bewegen.

Succes met de natuurlijke manier van (hard)lopen.